En fantastisk helg!

Hey guys!
Här kommer godbitarna från helg. En en galet rolig helg med nya intryck och upplevelser, and I just love it!
Först måste jag bara ursäkta för att mitt språk tenderar att skifta till engelska sometimes, men hoppas att ni har förståelse för att jag lever i denna Engelsktalande röra. Kan faktiskt erkänna att jag personligen inte gillar när folk försöker vara fancy genom att kasta ur sig lite klyshiga fraser på engelska, men min uppfattning har förändrats sen jag kom till Edinburgh!

Fredagen började bra! Jag sa adjöss till F-X som lämnade landet för en kortare visit hos sin flickvän i Spanien. Skolan rullade på fint, med bla. lite rollspel. Eller ja, vi hade en debett, eller snarare som en rättegång baserad på en artikel vi läst. Det känns faktiskt väldigt skönt att det inte spelar någon roll hur duktig/dålig man är. Allt jag gör i skolan bygger ju på att jag ska utvecklas så att jag är förberedd för slutexamen i mars. Alltså - inga betyg! 

Det finns framförallt en lärare som är fantastiskt bra, hon är en totalt galen skotte som pratar i ett. Hennes lektioner är nästan dubbelt så roliga som våra annars så omtycka sammhällskunskapstimmar. Hon har t.ex. lärt oss lite roliga slanguttryck för att vara full; Steamin, Berlin, mfl. Själv har jag levererat direktöversättningar av våra svenska fraser, så som Round ounder the feets och happy in the hat!

I fredags var dock lektionen lite annarlunda. Vi berättade nämligen att vi planerat att åka till glasgow denna helg, vilket vår lärare nappade på direkt. Vår entimmes lektion blev en redogörelse för de stora shoppinggatorna i Glasgow, en fin whiteboardritadskiss över stan, vart man hittar stans bästa Fish n' Chips (samt hur denna förtärs på rätt sätt) och hur man blandar den mest effektiva skottska drinkarna. Och det kan jag berätta för er att man gör genom att mixa landets egna nyongula energidryck Irn Brue samt vodka! Jag har dock inte smakat denna sensationella dryck ännu.



Efter skolan i fredags gick jag hem och förberedde mig för en utekväll. Först skulle vi träffas i skolan för något det kallar för "The International Night".. Vi var bara en liten grupp elever (Jag, min re tjejkompisar från klassen, två andra killar och en lärare) som samlades i skolan den kvällen för att visa bilder och berätta om våra länder. Det var faktiskt över förväntan trevligt då skolan bjöd på snacks och dryck! Och självklart också kul att de bilder från vad de andra är vana vid..Iaf, denna kväll drog ut lite på tiden, och jag och Caroline( min 28 åriga klasskompis från Brasilien) började bli väldigt otåliga. Vi ville ju ut till pubarna och dansa gärnet!

Kl. 23 lämnade vi skolan, vilken befrielse! Och vårt första stopp blev Bankhotel, bara några minuters walk från skolan! Det var en lite dyrare (ändå billigare än hemma) pub med livemusik! Vi hade iaf väldigt trevligt där.
Här har är en bild på mig och Caroline med den välkända Irländska ölen (Jag var ju tvungen att visa henne!)
Caroline & Jag
Efter detta mötte vi upp några av min franska vänner för att hänga på dem till de välkända nattklubbarna. Vi som båda är nya i stan har ju ännu inte koll på vart man ska gå! Det blev iaf en toppenrolig kväll med otroligt mycket dans. Att Caroline är nästan 10 år äldre än mig märks inte riktigt för hon är väldigt ungdomlig i sinnet!

Lördag - Wake up call! Caroline ringde och väkte mig, buhu! Man hade gärna sovit ett tag till men nu var det bara att stiga upp och göra sig i ordning för vi skulle åkta till Glasgow.

I Glasgow mötte vi upp två andra tjejer från klassen som åkt dit lite tidigare. De hade redan hunnit vara lite kulturella och kollat in GOMA, vilket är något storts museum med modern konst. Men när vi möttes var vi alla hungriga, så vi bestämde oss för att gå direkt till restaurangen med stans bästa Fish n' Chips, som vår lärare berättat om...

Fish Tea, som det kallar det är Fish n' Chips med vitt bröd och till det dricker man vanligt engelskt te.
Fish n' Chips


och såhär kan det se ut när man försöker njuta av en korrekt skapad fish n' chips toast. Vilket innehåller vitt bröd med smör, fisk, pommes, majonäs, ketschup och tro det eller ej, vinäger!
Helt okej faktiskt, men jag gillade mer fish n' chips utan bröd och vinäger!

Efter denna måltid gick vi också till Primark! Tjoho,.. hur billigt som helst. Faktum är att jag faktiskt var lite besviken på kläderna. Kanske beror det på årstiden, men det var dåligt med fina toppar! Självklart fick jag tag på lite underkläder och andra accessoarer, men just kläderna var nog lite utav en besvikelse!

Så mycket mer shopping blev det inte i Glasgow, vi kollade mest runt i lite affärer, men sen kände vi oss nöjda. Det regnade hela dagen så det kan nog vara anledningen till att vi gav upp lite tidigare!

Väl hemma i Edinburgh igen träffade jag min andra flatmate, Emmanuelle, som just hade kommit tillbaka från Frankrike. Det var väldigt roligt att se henne och hon var jättetrevlig! Vi pratade en massa om allt möjligt. Hon berättade om sitt lov och jag om min första vecka här och hon hade redan hört en massa om mig från sina franska vänner här. 

Tiden sprang ifrån oss och helt plötsligt var klockan halv elva.. Ingen av de andra verkade ha planer på att gå ut eller kanske bara träffas. Därför bestämde vi oss för att gå på bio! Nattbio kanske man ska kalla det för filmen började inte fören 23.30!

I vilket fall som helst kollade vi igenom alla trailers och bestämde oss för denna! 

Filmen var riktigt underhållande, och bra! Så ja vill absolut rekommendera den! Den var inte direkt lik någon annan film jag tidigare sett, och filmmusiken var bra!... och best av allt, Jag hade inte det minsta problem att hänga med i handlingen! 
Biografen var också väldigt cool. Tyvärr inga bilder, men det påminnde på pricken om när leksakerna i Toy Story är på en bio! Stora nyonlysen och allt var lite som en tecknad sagovärld!

Idag - Söndag
Jag har faktiskt om jag ska vara helt ärlig inte hunnit med så mycket idag! Sov till kvart över tolv,sen efter lite frukost och bloggande begav jag mig ut för att springa! Så härligt när det fortfarande är ljust.

Jag kom faktiskt på en sak idag när jag var ute och sprang. Jag tänker kanske inte på engelska än, men nästan. Jag pratar med mig själv inombords på engelska så det måste ju typ vara det samma som att tänka!? eller? kanske inte riktigt..

MS


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hallå Mallan!

Jag håller verkligen med dig om det där med att mixa svenska och engelska ord. Jag sa fel hela tiden när mammma och Jossan var här och det blir allitd lite fel när jag pratar med någon på skype. Det är skrämmande hur snabbt man glömmer sitt språk. Jag har varit väldigt oaktiv här men det ska det verkligen ändras på;)

Väldigt kul att läsa om ditt liv och vad du har för dig! Imorgon ska jag sätta mig ner och skriva ditt brev, har inte hunnit göra det nu när mamma och jossan var här.

Puss på dig!

2011-01-17 @ 02:30:44
URL: http://nittioettnollsjutjugo.blogg.se/
Postat av: Marremus

Vilken kreativ sida du visar upp Malin, du skriver som en riktig poet :):)

Du verkar ha det riktigt kul och din äldre kompis såg snygg ut, jag börjar ju mogna till så vi kanske kan mötas halvvägs mognadsmässigt? Ta med henne till Sverige iaf! ;)



Fortsätt skriv och lägg in bilder, grymt kul att läsa :D



pussssss

2011-01-17 @ 10:57:23
Postat av: MosterM

Tjoho därborta!

Ser att du kommit fram och in i det Skotska livet i turbofart. Har hört att Ed. har ett utvecklat nöjes och musikliv. Kör hårt :)

Visst ska äkta F&C serveras i tidningspapper. Din variant verkar vara fusk...

Nu följer jag dig i Cyberrymden, kul

2011-01-17 @ 18:31:38
URL: http://bagarbertansbaksida.blogspot.com
Postat av: Anonym

Woow du verkar ha det fett bra! som om du vart där länge! du skr¨vier bra oxå!



pusssen

2011-01-18 @ 17:15:29
URL: http://ellentuva.blogg.se/
Postat av: Linnea

Wake up in the morning feeling like P. Diddy mallan ;-) HAHA, happy in the hat, jag gillart!

love bruden

2011-01-18 @ 20:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0